Slično lošem držanju, tradicionalni model ergonomije je ostao statičan. U današnje vreme svedoci smo zaokreta od tradicionalne ergonomije ka značajno proaktivnijeg rešenja koje podstiče zdrav život… ono koji je fokusirano na fizičke, kognitivne i društvene potrebe zaposlenih, razumevajući kako su one povezane. To je kretanje prema blagostanju na radnom mestu.

Podešavanje vaše radne stanice

Naša tela su u stalnoj interakciji sa našim radnim mestom. Fizička ergonomija treba da se fokusira na kretanje, orijentaciju, i da se uklapa u celo naše radno okruženje. Koristite sledeće u podešavanju vaše radne stanice da biste pomogli sebi i tako podržali vašu dobru formu:

Opšta podešavanja za sedenje

Pravilno podešavanje stolice je veliki korak ka fizičkom blagostanju. Bez obzira na to koliko je stolica napredna i moderna, ako nije prilagođena da odgovara vama i vašem radnom stilu, nećete u potpunosti imati koristi od nje. 

Postoje određene uobičajene karakteristike koje se nalaze na radnim stolicama. Znati kako da prilagodite svaki od ovih karakteristika vašem telu pomoći će vam da duže sedite udobno. Vaša stolica verovatno sadrži jednu ili više od sledećih karakteristika:

Pozicija naslona stolice

Podesivi napon nagiba naslona za leđa stolice omogućava ljudima različitih veličina da prilagode silu potrebnu za naslanjanje u stolici. Sila nagiba u naslonu stolice se podešava kada možete da se naslonite u stolici bez prebrzog pada unazad ili bez previše guranja unazad. Stolice treba da se povuče, to jest nagne udobnom brzinom sa veoma malo pritiska od strane korisnika. Kada se naslonite, zadnji deo stolice bi trebalo da Vas komotno podrži u opuštenoj poziciji sedenja.

Lumbalna podrška

Mnoge stolice nude podesivu lumbalnu podršku ili podesivu visinu leđnog dela stolice. Visina lumbalnog dela naslona za leđa se pravilno prilagođava kada se lumbalna podrška uklopi u predeo vaših leđa i ispuni vaše lične preference. 

Ugao naslona stolice 

Ova funkcija na stolici omogućava izbor stepena do kojeg se podešava nagib naslona stolice. Stolice sa podesivim zaustavljanjem vam omogućava da izaberete nagib stolice iz nekoliko uglova. Stolica sa Uspravnim leđnim zaključavanjem dozvoljava da odaberete ili pun nagib ili uspravan položaj. Totalni nagib ili spuštanje leđnog dela stolice s vremena na vreme eliminiše stres sa Vaše kičme i karlice. Ugao za sedenje u smislu pozicije vaših leđa treba postaviti tako da zadovolji vaše lične preference i potrebe.

Dubina naslona za ruke

Dubina naslona za ruke stolice treba namestiti tako da možete da povučete svoju stolicu bliže stolu a da vam pritom ruke ne smetaju tokom ove aktivnosti. Umesto da spuštate naslon za ruke da biste se približili stolu, pritisnite rukonaslone tako da još uvek dobijate podršku za vaše ruke.

Širina naslona za ruke

Širina rukonaslona treba da se prilagodi vašem telu kako bi vam ruke visile prirodno pored tela.

Pivot naslona za ruke

Pivot, odnosno ugao naslona za ruke stolice treba da se podesi tako da prati ugao podlaktice. Ovo obezbeđuje maksimalni kontakt između vaših podlaktica i naslona za ruke što je posebno korisno tokom kucanja na tastaturi.

Visina naslona za ruke

Podešavanje naslona za ruke smanjiće naprezanje na ramenima i pritisak na vašu kičmu. Visinu rukonaslona treba prilagoditi tako da možete da sedite dok su vaše podlaktice podržane od strane naslona za ruke bez spuštanja ramena i krivog sedenja. Vaše ruke treba da budu paralelne podu i da budu u ravni sa radnim stolom i vašom tastaturom.

Dubina sedišta 

Podesiva dubina sedišta odgovara različitim dužinama nogu. Pravilno podešavanje dubine sedišta može da smanji pritisak na kolena i da pruži bolju podršku donjeg dela vaših leđa. Ako je dubina sedišta velika, neće dozvoliti odgovarajući kontakt tela sa naslonom stolice. Ako je prekratka, noge pređu previše preko ivice stolice, čime se stvara pritisak na zadnji deo butina. Dubina sedišta se pravilno podešava kada sedite sa donjim delom leđa pritisnutim uz naslon i sa razmakom od 5 do 7 cm između ivice sedišta i poleđine kolena, dok stopala odmaraju ravno na podu.

Ugao ivice sedišta

Određene stolice imaju opcije koje vam dozvoljavaju da podesite ugao prednje ivice sedišta. Drugi tipovi stolica mogu da imaju prednju ivicu sedišta koja se automatski savija dok se krećete u stolici tako da nema potrebe da vršite dodatna prilagođavanja za pravilno sedenje. Obe ove opcije oslobađaju pritisak sa zadnjeg dela vaših nogu.

Visina sedišta

Pravilno prilagođena visina sedišta povećava udobnost tokom sedenja i obezbeđuje odgovarajući odnos prema radnom mestu i alatkama za rad. Visina sedišta je pravilno podešena kada su vam stopala ravno naslonjena na pod ili kada su pravilno naslonjena na stalak za odmaranje nogu, dok su butine u paraleli sa podom, a podlaktice paralelne sa radnim stolom.

Monitor

Monitor računara bi trebalo da bude malo ispod nivoa očiju i da bude oslobođen odsjaja. Opšti savet je da ekran monitora treba da bude između 45 i 71 cm daleko od vaših očiju. Postolje monitora sa ravnim ekranom koje se naginje i okreće omogućava vam da postavite monitor na najbolju lokaciju, te da podesite odsjaj i poziciju u odnosu na svetlo, kao i da prilagodite deljenje monitora kada radite sa nekim. Ako je ekran laptop računara vaš primarni ekran, spoljna tastatura i miš omogućavaju da se pozicionirate tako da su vam oči dovoljno daleko od ekrana. Stalak za laptop podiže laptop sa radne površine tako da je ekran na višoj poziciji i samim tim smanjuje naprezanje vrata koje se može javiti od gledanja nadole.

Radna površina

Najudobnija visina za vaš radni prostor je približno na nivou lakta. Visina radnih površina koja nije promenjive visine je standardizovana za većinu ljudi. Ako je vaše radno mesto fiksno, razmislite o dodavanju podesivog ležišta za tastaturu i/ili podesivog stalka monitora radi povećane udobnosti. 

Neke radne površine imaju mogućnost postepenog podešavanja visine sedenja. Ovo vam omogućava da precizno podesite svoje uređenje radne površine. Korekcija se obično radi jednom, kada se prvi put uselite u prostor, ali može biti promenjeno da bi se prilagodilo potrebama vaše radne stanice.

Podesivi radni prostori imaju dijapazon podešavanja od sedeće visine do stajaće visine. Ovo vam pruža mogućnost da smanjite umor i naprezanje. Kada podesite vašu radnu površinu do visine stajaćeg položaja, opšta smernica je da se radna pozicija namesti na nivou lakta.

Osvetljenje

Svaka kancelarija treba da ima isplanirani sistem osvetljenja i ako je moguće da integriše i prirodno svetlo. Pojedinačni sistem osvetljenja po sektorima treba prebaciti po potrebi pojedinaca u radnim prostorima. Te potrebe se razlikuju u zavisnosti od ukupnog nivoa svetlosti, dizajna radnih stanica i starosnog doba osobe. 

Podesivo osvetljenje je posebno korisno prilikom čitanja ili pisanja s obzirom da nam je obično potrebno jače osvetljenje za čitanje ili pisanje, dok za rad na računaru je potrebnije slabije svetlo. Podesivo osvetljenje treba da bude pozicionirano tako da jednako obasjava ceo dokument ili predmet koji treba da osvetli. Uvek treba pozicionirati svetlo tako da se spreči odsjaj na ekranu vašeg računara. 

Isključivanje podesivog osvetljenja na kraju dana štedi energiju. Senzori popunjenosti prostora nadodati na podesivi sistem osvetljenja takođe značajno pomaže u uštedi energije kada je prostor prazan. Mnogi od nas koji rade na računarima gase svoja svetla u poslovnom prostoru kako bi izbegli glavobolju i očni napor. Nivoi osvetljenja za rad na računaru ne moraju da budu svetli kao za čitanje ili pisanje. Za vašu ličnu udobnost koristite slabije i ambijentalno osvetljenje za rad na računaru, i obezbedite usmereno osvetljenje za rad sa dokumentima ili za rad na radnom stolu. Fleksibilno podesivo osvetljenje može da doda svetlo tamo gde je ono najpotrebnije. 

Tastatura

Podesiva podrška za tastaturu pomaže pri pravilnom držanju ramena, ruka i zglobova. Dizajn i karakteristike nosećih delova radne stanice su važni faktori kada je u pitanju izbor tastature. Osoba sa širokim ramenima možda preferira širi tip i podešavanje tastature i miša, dok je manjoj osobi možda važnije da ima površinu za miša bliže sebi kako bi smanjila potrebu većeg domašaja.

Vaša tastatura treba da bude pozicionirana tako da su vam laktovi blizu strana vašeg tela, a podlaktice opuštene i skoro paralelne sa površinom poda, te zglobovi u ravni. Idealno bi bilo da imate prostor gde možete da odmorite osnovu vaših dlanova (tik iznad zglobova) i time smanjite naprezanje zglobova. Ovo može da bude integrisano u samu tastaturu ili možete obezbediti tako što nabavite sebi podlogu za tastaturu sa jastučićima za odmaranje zglobova.

Dugački tip tastature ili platforma tastature sa integrisanom površinom za miša pozicionira miša bliže vama tako da ne morate da posežete napred i nazad između kucanja i korišćenja miša. Ako koristite laptop računar tokom dužeg perioda rada, savetujemo da koristite eksternu tastaturu i miš. Ovo će vam omogućiti da postavite ekran dovoljno daleko od očiju i da držite ruke bliže telu dok kucate – što je udobnije za vaše dugotrajno pravilno držanje. 

Oslonac za noge

Ako vam nije kada su vaša stopala direktno na podu i osećate da vam stopala i noge nemaju dovoljno odmora, koristite oslonac za noge. Upotreba oslonca za noge podstiče pravilno držanje, smanjuje umor mišića i stres. 

U nastavku pogledajte Steelcase-ov video snimak sa vebinara o ergonomiji i wellnessu.