Kako stvaramo mesta koja podstiču motivaciju, angažman i inspiraciju?

Tražite savet kako se u potpunosti posvetiti poslu? Nećete imati problem sa nalaženjem ideja, preporuka i saveta – mnogo je glasova na sceni (i moj je jedan od njih).

Ali uz sav taj metež, ponekad je korisno pronalaziti rešenja suprotna od onoga što želite da razrešite. To je ‘kontrapunktni’ pristup. Šta se događa kad se ne osećamo dovoljno nagrađivano ili ispunjeno na našem poslu – kada ptice ne cvrkuću i cveće ne raste u našem poslovnom životu?

Naučio sam nešto o ‘pregorenju’ na svom prvom poslu na fakultetu. Stariji prijatelj i kolega – samoopisana ‘pregorena osoba’ – se pitao kako da se pokrene u životu. Evo šta smo tada znali (i šta je potvrđeno tokom godina): pregorenje preovladava kada se ljudi osećaju kao da gube kontrolu nad životom, kada se osećaju nedelotvornima, kao da ih tretiraju nepravedno, ili kada se osećaju dislociranim od drugih ljudi. Pregorenje ima tendenciju da se započne sa iscrpljenošću i da brzo napreduje u posramljenost ili sumnju u našu sposobnost da obavljamo stvari delotvornije. Razvija se dalje u ciničnost i u osjećaj bespomoćnosti. Obično se događa kada je naša granica podnošenja stresa zaista prekoračena.

Ako možemo da pronađemo način za eliminaciju uslova u kojima se pregorenost javlja, stvaramo uslove njihove suprotnosti – ljude koji se mogu u potpunosti posvetiti poslu i koji su motivisani, angažovani i inspirisani.

Kako stvaramo mesta koja podstiču motivaciju, angažman i inspiraciju? Fokusiramo se na dobru brigu, dobre informacije, dobar posao, dobre odnose i dobru budućnost.

Dobra briga predstavlja iskustvo dobrog radnog mesta koje poručuje da je kompaniju briga za dobrobit zaposlenog. Kod pregorenja, ljudi se obično osećaju izolovano i rastegnuto. Radno mesto koje pokazuje brigu podstiče uslove za pozitivnije iskustvo. To se može postići na mnogo malih, ali važnih načina. Na primer, naša kompanija osigurava besplatne grickalice u kantini svakog popodneva. Svaki dan, između 14:00-15:30 sati, ljudi masovno migriraju u kancelariju, kako bi nešto pregrizli. Ništa otmeno – krekeri u obliku zlatnih ribica, proteinske pločice, miks voća/orašastih plodova – ali to šalje poruku o našoj važnosti kao zaposlenih. Šta više, to okuplja ljude (u zajedničkoj potrazi za hranom!). Pre smo nudili grickalice na radnom mestu, umesto u kantini, ali smo promenili lokaciju kako bismo podstakli poveznice koje se pojavljuju kada se skupi puno različitih ljudi iz više sektora. Veće su stvari isto bitne u ‘dobroj brizi’. Briga o deci, mogućnost vežbe, sobe za odmor ili široki prostori za hodanje. Krajnja poenta jeste da kompanija pokazuje da joj je stalo, obraća pažnju na iskustvo zaposlenih, i preduzima korake kako bi učinila to iskustvo što pozitivnijim.

Dobre informacije. Zaglušujuća tišina nakon završetka velikog, uspešnog projekta ili, s druge strane, manjak ideja o tome šta da se popravi na projektu koji nije najbolje prošao, mogu da stvore okolinu u kojoj se javlja pregorenje. Protivotrov tome jeste stvaranje okruženja stalnih povratnih informacija i prepoznavanja zasluga. Mesta gde su vođe prisutne i lako dostupne (fizički i virtualno), i gde su informacije spremne za pristup digitalnim i analognim putem su primer. Ona pomažu da se stvori atmosfera otvorenosti i deljenja gde se ljudi osećaju snažnije i više u kontroli, jer mogu da deluju na temelju njima dostupnih informacija, i da se donose informisanije odluke.

Dobar posao. Ljudi će verovatnije da pate od pregorenja kada se osećaju kao da je njihov posao nebitan, kada se osećaju nepravedno tretiranim, ili kada ih šefovi previše kontrolišu. Stvorite uslove koji podstiču motivaciju i inspiraciju tako da osigurate da je ljudima jasno koliko je njihov doprinos zaista bitan u vrednosnom lancu. Svaka kompanija ima beznačajne zadatke koji su tokom godina postali norma. Smanjite te zadatke koliko god možete, i uklonite manje vredne uloge (administraciju) iz života vaših zaposlenih kada možete. I, naravno, pružite ljudima prostore u kojima mogu da obavljuju i fokusirane i kolaborativne zadatke efektivno.

Dobri odnosi. Jedan od znakova pregorenja jeste osećaj nepovezanosti s prijateljima, zajednicom i kolegama. Najbolja radna mesta uključuju prostore gde se ljudi mogu povezati, podeliti ideje i malo se družiti. To su mesta s programima volontiranja u zajednici, mentorstvima, i gde kultura dopušta i potiče formiranje odnosa preko hijerarskijih i sektorskih granica. Uz to, ta radna mesta drže ljude odgovornima za njihovo ponašanje i njihove interakcije. Dobre odnose je teško izgraditi u negativnoj okolini. Kolega se nedavno pridružio kompaniji gde je radio stariji voditelj, koji je bio neverovatno uspešan u postizanju rezultata, ali je bio tiranin. Njegov opresivan pristup ujedno je postao norma i njegovom timu, a negativnost se brzo proširila okolinom. Dok on i njegov tim nisu postali odgovorni za načine rada, kompanija je patila od kulture koja je naizgled podsticala takvo ponašanje.

Good Future. Umesto bespomoćnosti i beznađa pregorenja, ključan element inspiracije jeste fokus na budućnost. Držite ljude motivisanima i ‘potpaljenima’ – umesto pregorenim – tako da redovno međusobno delite viziju, uveravajući ih u smer u kojem se kompanija kreće, i tako da obraćate pažnju na napredak njihove karijere i na njihovu ulogu u toj budućnosti. Osigurajte da prostori naglašavaju viziju, misiju, priče o mušterijama i uspehe zaposlenih, tako da vaša vizija budućnosti bude dio prijatne radne okoline.