Pre otprilike deset godina, sarađivački prostori su počeli da se pojavljuju, nudeći rešenja startup kompanijama i freelancerima. Međutim, u zadnje vreme u tu su se priču uključile i velike tehnološke kompanije. One sada tragaju za prednostima koje donosi podeljeni kancelarijski prostor. Kao posledica toga, veliki medijski konglomerati, kao i novokrunisani tehnološki divovi, sele svoje zaposlene u sarađivačke i inkubacijske prostore. Ovakvi prostori su namešteni tako da Fortune 500 kompanije imaju bolji pristup inovatorima, inovacijama, talentima, a i smanjen trošak.

Ogromne kompanije uvode sarađivačke prostore da bi podstakli inovacije i razmenu ideja. Tehnološki divovi poput Verizona, IBM-a i Microsofta trenutno testiraju takve prostore da bi se približili inovativnim startup kompanijama. Ako ste startup kompanija u usponu ili malo preduzeće koje želi da ostavi trag, nema boljeg načina da to i ostvarite.

Jedan od trendova koji su proizašli iz pojave sarađivačkih prostora, u kompanijama poput Galvanize, The Alley i Rise iz New Yorka, je integracija inkubacijskih prostorija u razvojne strategije. Nudeći prostor i okruženje sa brojnim izvorima, ove kompanije mogu prikupiti i zadržati članove koji pokreću startup kompanije. Korporacije oformljuju partnerstva sa sarađivačkim prostorima jer im to olakšava ostanak na vrhu u području tehnoloških inovacija i vrhunskog talenta. Žele da se zaštite od potencijalnih prekida u proizvodnji, i moraju izbliza analizirati potencijalne mete koje žele pridobiti. Zakup prostora u sarađivačkim prostorima može im pomoći na više načina: da privuku talentovani kadar, da nadgledaju takmičenje, i da pronađu potencijalne mete. Evo nekoliko primera ovakvih partnerstva u zadnjih nekoliko godina:

2016. godine multinacionalna banka Barclays lansirala je akceleratorski startup u New Yorku po imenu Rise, koji je postao partner s TechStars. Na taj način dobili su 3 sprata sarađivačkog prostora, auditorijum sa 100 mesta i sale za sastanke s tehnološkim pomagalima.

IBM je postao partner sa sarađivačkom firmom Galvanize, u njihovoj novo-otvorenoj kancelariji u New Yorku. Nadalje, u martu 2017., IBM je objavio novi plan i program rada koji produbljuje inovacije, uz pomoć Galvanizeovog okruženja podsticajnog za učenje. Tako je nastao IBM-ov kognitivni kurs, koji obučava sledeću generaciju naučnika i developera u oblasti veštačke inteligencije. Zatim je 19. aprila 2017. IBM objavio istorijski sporazum o preuzimanju kompletne zgrade kompanije WeWork, da bi dobio mesta za 600 novih zaposlenih.

Microsoft je takođe dospeo na naslovne strane krajem 2016. godine, odlučivši odobriti 30% zaposlenih (u sektoru prodaje) u New Yorku pristup WeWork lokacijama. Microsoft je pojasnio svoju želju za uključivanjem u startup kulturu pomoću fleksibilnijeg kancelarijskog okruženja. Nastao je trend. WeWork je nedavno objavio veliko pripajanje njujorškog kampa za osposobljavanje u području kodiranja imena Flatiron School. Cilj tog poteza je pomoći mladim developerima pri zapošljavanju u kompanijama članicama WeWork korporacije.

Sarađivački prostori prestali su da se povezuju samo sa startup kompanijama i manjim preduzećima. U skladu s tim, kompanije poput Microsofta ili IBM-a iznajmljuju prostore WeWork korporacije da bi imale gde da smeste svoje zaposlene, i testiraju prisnija partnerstva. WeWork trenutno upravlja celom IBM-ovom zgradom u Greenwich Villageu, i vodi Airbnbovu kancelariju u Berlinu i Amazonovu kancelariju u Bostonu.

Ovi novi trendovi podstakli su usredsređenost kompanije WeWork na postizanje partnerstva s preduzećima koja iznajmljuju njihove prostore. Njihov glasnogovornik je spomenuo porast broja korporacijskih klijenata od 90% između juna 2016. i juna 2017. godine. Takođe, zabeležili su porast broja radnika na daljinu iz partnerskih kompanija od 360%. Prema časopisu Entrepreneur, WeWork trenutno vredi oko 20 milijardi američkih dolara.

Iako je WeWork najveći igrač na njujorškoj sceni, Jason Saltzman, osnivač saradničkog prostora Alley, odiše samouverenošću.

U junu 2017., Alley je objavio novo, dosad neviđeno partnerstvo s kompanijom Verizon, vođećom svetskom telekomunikacijskom kompanijom, koja je dozvolila kompaniji Alley da otvori nove lokacije u New Yorku, Cambridgeu i Washingtonu. Njihovo partnerstvo, prozvano „Alley powered by Verizon“, je više od ugovora o podeli prihoda. Izvršni direktori Verizona očekuju kako će imati koristi od različitih načina umrežavanja.

„Za nas, stvarna vrednost leži u tome šta dobijamo dovodeći preduzetnike u svoje zgrade i upoznavajući ih sa zaposlenima“, rekao je John Vazquez, potpredsednik i menadžer sektora za nekretnine u Verizonu. „Razumemo da će do novih izuma dolaziti izvan Verizona, i želimo biti deo toga“.

Ovim partnerstvom Alley privlači sve veći broj korporacija uz startupove koje je ranije privukao. „Pre nekoliko godina, mnoge multinacionalne korporacije ne bi ni razmišljale o zakupu sarađivačkog prostora, no puno toga se može promeniti u nekoliko godina“, kaže Saltzman. „Kako ja na to gledam: saradnja spada u rastuću imovinu i nikada neće nestati“.

Mnoge kompanije daju prednost fleksibilnosti i prirodi sarađivanja u kojoj plaćaš sve više kako rasteš“, dodao je.

Saltzman je imenovao 3 faktora koji doprinose ekspanziji sarađivačkog sektora: kontinuirani rast startup kulture, fleksibilnija globalizovana radna snaga podstaknuta tehnologijama i milenijumska generacija. Ova kombinacija faktora, nastavlja Saltzman, unapređuje važnost podele i upoznavanja ekonomije.

Dalji rast će najverovatnije nastaviti da menja izgled kancelarijskog prostora.

„Biće različitih ponuda i brendova da bi udovoljili potrebama svih segmenata tržišta“, rekao je. „Uz to, vlasnici komercijalnih građevina postaće obrazovaniji i svesniji vrsta saradnje pa će se moći odlučiti za onu vrstu koja im odgovara“.

Povezana tema: WeWorkovo sedište je reprezentativan sarađivački postor

Korporativna upotreba fleksibilnih kancelarija je sve veća.

Nedavno istraživanje koje je provela komercijalna brokerska firma CBRE pokazalo je da 44% korporacija već koristi neki od oblika fleksibilnog otvorenog kancelarijskog plana. Podaci iz istraživanja, koji se odnose na menadžere korporativnih sektora za nekretnine, pokazuju kako menadžeri očekuju da će potreba za fleksibilnim kancelarijskim prostorima biti sve veća u nadolazećim godinama.

65% kompanija očekuje da će saradnja postati integralni deo njihovog poslovanja u Severnoj i Južnoj Americi do 2020. JLL, velika brokerska firma, predviđa da će do 2030. i do 30% kompletnih kancelarijskih prostora biti fleksibilni ili otvoreni, bar do određene mere. Istraživanje je zabeležilo širok spektar faktora na strani sarađivačkog načina poslovanja – od finansijske stimulacije do potrebe za podsticanjem saradnje i inovacija.

U zadnjih nekoliko godina zabeležen je stabilan broj odluka o izgradnji novih sedišta kompanija. Da bi se poboljšala produktivnost zaposlenih pripadnika generacije milenijalaca, Pricewaterhouse Cooper (PwC) je nedavno pretvorio sve svoje američke kancelarije u otvorene prostore za saradnju, bez dodeljenih stolova. Apple, Google, Facebook, Linkedin, GE, SalesForce, American Airlines i Workday su ili dovršili ili objavili planove za nove kancelarije.

I dok objava o izgradnji novog sedišta kompanije Amazon privlači mnogo pažnje, rast ovih kompanija i njihovog apetita za prostorom se događa daleko od domaćih kancelarija. Motivacija za proširenjem radne snage proizlazi iz želje za blizinom ključnih partnera, ali i potrebom da se iskoriste dodatni talenti. Podsticanje rasta kompanije na različitim tržištima čini korišćenje fleksibilnog kancelarijskog prostora korisnim alatom za dalje širenje.

Čak i velike kompanije pri ulasku na nova tržišta najčešće započnu s relativno malim, ali spretnim timovima. U takvim slučajevima, podeljeni radni prostor ima smisla da bi se troškovi držali pod kontrolom i da bi logistika bila jednostavnija. Ubrzan rast timova zahteva dodavanje prostora. Nesigurnost u tom pogledu ponekad natera kompanje, poput American Expressa, Mercka i Business Insidera, da potraže privremene prostore. To im dopušta da omoguće svojim zaposlenima željeni osećaj tradicionalnog kancelarijskog okruženja, ali bez tradicionale 5 do 10 godine duge finansijske obaveze.

Prema Zoltanu Szalasu, direktoru za partnerstva iz sarađivačke aplikacije Croissant, „korporacije prepoznaju saradnju kao održivu opciju za svoje zaposlene. Postoji mnogo prednosti za korporaciju kada uloži u nekretninu i u potpunosti iskoristi sva ponuđena rešenja – kao što su napravili WeWork i Knotel“.

Croissant je prepoznao potrebu pa gradi novi proizvod koji odgovara različitim tipovima korporacijskih radnika. Ciljna grupa su im zaposleni koji rade na daljinu i oni koji putuju. Konsultantske firme poput McKinseyja imaju hiljde savetnika koji putuju 3 ili 4 dana sedmično u kancelarije klijenata. Trenutno osmišljavaju adekvatno rešenje za takve zaposlene.

„Croissant pomaže putujućim savetnicima na dane kada ne rade na terenu da umesto sastanaka u kafiću dogovaraju sastanke u fleksibilnim uređenim prostorima, gde mogu brzo doći na privatne sastanke s klijentima i rezervisati konferencijsku salu preko aplikacije“, kaže Szalas.

Potreba za podeljenim sarađivačkim prostorima preplavila je SAD, a i ostatak sveta, s nekoliko ogromnih korporacija koje su odabrale baš tu opciju tokom nekoliko poslednjih godina.

Veliki broj faktora utiče na potrebu za saradnjom. Telekomunikacijski poslovi sve više rastu, a nezavisni radnici – koji rade na ugovor, developeri, freelanceri i sličan kadar – čine sve veći deo rastuće radne snage. Korporacije mogu videti prilike koje nudi sarađivački trend. Uspevaju iskoristiti lokalne inovacije i regrutovati vrhunski, talentovani kadar, započinjanjem partnerstva sa sarađivačkim prostorima. Svo to vreme, kompanije ne žmure pred novim i potencijalno revolucionarnim tehnologijama koje bi mogle da povećaju konkurentnost kompanije.

https://www.entrepreneur.com/article/307085?platform=hootsuite

Andrew Broadbent